Victory For Duchess Meghan As UK Tabloid’s Court Appeal Dismissed

Meghan, Britain’s Duchess of Sussex, called for an overhaul of tabloid newspapers after she won victory on Thursday in her long-running privacy battle with a British paper which had printed a personal letter she wrote to her estranged father.

LONDON, ENGLAND – MARCH 09: Prince Harry, Duke of Sussex and Meghan, Duchess of Sussex meets children as she attends the Commonwealth Day Service 2020 on March 09, 2020 in London, England. (Photo by Chris Jackson/Getty Images)

The Court of Appeal in London threw out an appeal by the Mail on Sunday newspaper against an earlier ruling that it infringed Meghan’s privacy and copyright by publishing parts of a letter she penned to her father Thomas Markle, three months after her wedding to Prince Harry, Queen Elizabeth’s grandson.

The contents of the letter “were personal, private and not matters of legitimate public interest”, the court said in a ruling which spares Meghan from having to appear at a trial in which both she and her father would have given evidence.

“This is a victory not just for me, but for anyone who has ever felt scared to stand up for what’s right,” the duches said in a statement.

She accused the paper of dragging out the case to generate more headlines and sell more papers, saying the “harmful practices” of the industry needed reform.

There was no immediate response from the paper.

Meghan wrote the handwritten five-page letter to Markle after a collapse in their relationship in the run-up to her wedding, which her father missed due to ill health and after he admitted posing for paparazzi pictures.

The paper, which published extracts in February 2019, argued Markle wanted the letter public to respond to anonymous comments by Meghan’s friends in interviews with the U.S. magazine People which made reference to it.

A high court judge ruled in February in Meghan’s favour, concluding the paper should print a front-page apology and pay her legal bills. But the paper appealed, arguing Meghan, 40, had written the letter knowing it could become public, a suggestion she rejected.

During three days of hearings at the appeal court last month, the paper’s legal team produced a witness statement from her former communications chief Jason Knauf which they said cast doubt on her account.

Knauf’s statement also showed she and Harry had discussed providing assistance to authors of a biography about the couple, something she had previously denied. That led to the duchess apologising but said she had not intended to mislead the court.

But the Court of Appeal rejected the paper’s arguments, saying the new evidence from Knauf was “of little assistance” and Meghan’s “unfortunate lapse of memory” did not impact on the outcome.

“It is hard to see what evidence could be adduced at trial that would alter or bear upon the issue,” the three senior judges said in their ruling.

BATTLE WITH THE MEDIA

Meghan and Harry’s relationship with the media quickly soured after their marriage, and they stepped down from official duties last year, citing the intrusion from the press as one of the main reasons for their decision.

Harry said it was destroying his mental health, and that was why the couple had moved to Los Angeles.

Critics of the couple have said they are keen for publicity but only on their own terms, having given an explosive in-depth interview to Oprah Winfrey in March while last month Meghan appeared on the Ellen DeGeneres talk show.

Their refusal to engage with some of Britain’s biggest-selling tabloids has also led to a slew of negative headlines, with papers contrasting Harry as self-serving compared to other dutiful members of his family such as the queen and his elder brother Prince William.

“While this win is precedent setting, what matters most is that we are now collectively brave enough to reshape a tabloid industry that conditions people to be cruel, and profits from the lies and pain that they create,” Meghan said.